Til toppen

Brukerveiledning

Funksjoner i nettbutikken (brukeradministrasjon, bestillinger m.m)

For å handle i nettbutikken må du være opprettet som bruker på en registrert kunde, og ha brukernavn og passord.

Det er kun vaksinasjonssteder (helsestasjoner, skolehelsetjeneste, legekontor, vaksinasjonsklinikker, sykehus osv) samt grossister og apotek som kan bli kunde hos oss.


Det skilles mellom kunde og bruker i nettbutikken.

En bruker er en person som kan bestille varer på dette kundeforholdet.

I 2021 vil en ny nettbutikk lanseres, og eksisterende kunder fra gammel nettbutikk blir overført til ny nettbutikk. Dersom det var registrert en epost-adresse på dette kundeforholdet fra tidligere av vil denne epostadressen allerede være opprettet som bruker og skal ha mottatt en epost med instruksjoner om innloggingsdetaljer.

Innlogging gjøres fra Min side > Logg inn. Her har man også mulighet til å tilbakestille passord dersom man har glemt det (krever at din epost er registrert hos oss).

Det skilles mellom kunde og bruker i nettbutikken. Det er kun vaksinasjonssteder (helsestasjoner, skolehelsetjeneste, legekontor, vaksinasjonsklinikker, sykehus osv) samt grossister og apotek som kan bli kunde hos oss.

En bruker er en person som kan bestille varer på dette kundeforholdet.

Dersom du ikke har et kundeforhold hos oss fra tidligere og ønsker å bli registrert, gå inn på "Min side" > "Registrer deg". Etter at du har sendt registreringsskjemaet, vil vi behandle søknaden og du vil motta bekreftelse og innloggingsdetaljer. Det kan ta 1-2 dager før vi har rukket å behandle søknaden.

Kunder kan velge å ha flere unike brukere (epost-adresser) knyttet til sitt kundeforhold.

Den første registrerte brukeren tilknyttet kundeforholdet blir tildelt superbrukerrettigheter, og kan opprette flere brukere tilknyttet kundeforholdet.

Som superbruker i nettbutikken vil du ha en egen menyknapp under "Min side" som heter "Superbruker". På denne siden kan du opprette nye brukere og bestemme hvilke rettigheter disse skal ha i nettbutikken.

Superbrukere har ansvaret for at listen over brukere holdes oppdatert, det vil blant annet si at man fjerner brukere som har sluttet.

Litt om rollene du som superbruker kan tildele andre:

"Superbruker" vil si at du gir andre de samme tilgangene som du selv har. "Ordre" betyr at brukeren kan opprette ordre i nettbutikken. Dersom ingen roller tildeles, vil brukeren bare kunne se innholdet i nettbutikken, men ikke foreta seg noe mer.

Superbruker kan adminsistrere og opprette nye brukere i nettbutikken ved å gå inn på Min side > Superbruker.

Her kan superbruker slette eksisterende brukere, opprette nye og tildele roller.

Rollen "Ordre" gir tilgang til å bestille varer, denne rollen må alle brukere ha for å kunne legge ordre og/eller godkjenne ordre. Den andre rollen som kan tildeles en bruker, er Superbrukerrollen. Kunden må selv bestemme hvilke brukere som skal ha denne rollen.

Varene i nettbutikken er delt inn i kategorier som eksempelvis "Barnevaksinasjonsprogrammet", "Immunglobuliner" og "Øvrige vaksiner" (eksempelvis reisevaksiner). For å handle i nettbutikken vår, må du være innlogget med din bruker.

Standardoppsettet i nettbutikken er at artiklene innenfor de enkelte kategoriene vises som lister hvor du kan angi antall og klikke på handlekurven for å legge dem i kassen. Om du ønsker ytterligere informasjon om produktet er det også mulig å klikke på navnet og du vil komme til en side med mer informasjon om produktet.

Vær oppmerksom på at vaksiner som inngår i barnevaksinasjonsprogrammet er gratis. Flere av artiklene som inngår i barnevaksinasjonsprogrammet er også tilgjengelig for ordinært salg. Det vil si at dersom du handler på vegne av en helsestasjon og kun skal bestille vaksiner til barnevaksinasjonsprogrammet, så skal det stå "0" i pris på artiklene du har valgt.

Alle produktene i nettbutikken er reseptpliktige legemidler som må rekvireres. Helsesykepleiere kan rekvirere vaksiner til barnevaksinasjonsprogrammet. Leger kan rekvirere alle vaksiner som tilbys i nettbutikken. Du vil få beskjed i handlekurven dersom din ordre krever godkjenning av lege/helsesykepleier.

Et generelt tips er at leger/helsesykepleiere som skal bestille vaksiner, identifiserer seg via HelseID rett etter at de har logget seg inn på nettbutikken. Dette vil gjøre det mer strømlinjeformet når man handler varer, fordi bestillingen godkjennes automatisk når man gjennomfører den i handlekurven. Alternativet er at man må godkjenne ordren i ettertid, se eget punkt om godkjenning av ordre.

Apotek og grossister kan legge orde uten godkjenning.

Ordre til godkjenning ligger under menypunktet "Til godkjenning" eller "Ordre til godkjenning" (under Min side). Du må klikke inn på ordrenummeret til du ser de enkelte varelinjene for å kunne godkjenne ordren. Det vil fremkomme om det er lege eller helsesykepleier som kan godkjenne (lege kan godkjenne alt).

Lege/helsesykepleier må klikke seg inn på ordren og deretter identifisere seg med HelseID. Deretter har lege/helsesykepleieren mulighet til å godkjenne (evt. avbryte) ordren.

Om du ikke selv er lege/helsesykepleier, må dere etablere rutiner for at en lege/helsesykepleier godkjenner ordre i nettbutikken.

Et generelt tips er at leger/helsesykepleiere som skal bestille vaksiner, identifiserer seg via HelseID rett etter at de har logget seg inn på nettbutikken. Dette vil gjøre det mer strømlinjeformet når man handler varer, fordi bestillingen godkjennes automatisk når man gjennomfører den i handlekurven (gitt at man har påkrevd rolle for å godkjenne ordren).

Enkelte vaksinasjonssteder har flere kundenummer, for eksempel fordi det er ulik fakturamottaker. Enkelte leger er kommuneoverlege for flere kommuner, og vil trenge å godkjenne vaksinebestillinger for flere ulike kundenummer. Vaksineforsyningen kan tilrettelegge slik at en bruker kan handle for / godkjenne ordre for flere kundenummer når de er innlogget i nettbutikken med sin personlige bruker.

Hvis dette er aktivert vil man under «Min side» ha et menypunkt «Handle på vegne av». Hvis man trenger å handle for flere kundenummer eller godkjenne ordre for flere kundenummer og ikke har menypunktet «Handle på vegne av»: Ta kontakt med Vaksineforsyningen og oppgi hvilke kundenummer (og navn) du skal kunne handle/godkjenne på vegne av.

For å handle eller godkjenne for annet kundenummer enn ditt «hovedkundenummer» (som vises under «Min Side» – «Profil»): Velg Min side - «Handle på vegne av». Velg kunde du vil handle/godkjenne på vegne av fra nedtrekksmeny. Husk å aktivere modus for å handle på vegne ved å trykke på navnet til aktuell kunde. Det vil synes et gult informasjonsfelt øverst på siden: «Du handler på vegne av……» Du kan nå handle (opprette ordre) på vegne av den andre kunden. Husk å fullføre ordre i kassen før du logger ut eller trykker "Avslutt modus" for å fortsette å arbeide under ditt "hovedkundenummer". Du kan også godkjenne tidligere opprettede ordre for den andre kunden fra «Ordre til godkjenning»

Når du har opprettet/fullført ordre og/eller godkjent ordre logger du ut, eller trykker «Avslutt modus» dersom du ønsker å fortsette å arbeide under ditt «hovedkundenummer»

Hvis du logger inn med HelseID fra start (etter innlogging i nettbutikk) og du har rett autorisasjon, slipper du å godkjenne ordren i etterkant.

Under Min side kan man opprette egne handlelister. For helsestasjoner som ofte bestiller de samme produktene, kan dette være en smidig måte å standardisere bestillinger på. Vær oppmerksom på at når man legger til varer i handlelisten, så vil både vaksiner som inngår i barnevaksinasjonsprogrammet og øvrige vaksiner komme frem når man søker på produkt. Vaksiner som inngår i barnevaksinasjonsprogrammet er merket med "Program" for å lettere kunne skille på produktene i de tilfellene samme artikkel også tilbys til ordinært salg.

Ettersom flere av vaksinene som inngår i barnevaksinasjonsprogrammet også tilbys til ordinært salg, hender det i blant at Helsestasjoner bestiller feil artikkel. En god huskeregel for helsestasjoner som kun skal bestille vaksiner til barnevaksinasjonsprogrammet, er at disse alltid vil stå med 0 i pris. Dersom det fremkommer noe annet beløp i kassen, har man trolig gjort en feilbestilling.